MINOR: ACTIVE AGEING

active aging

Deze week ben ik gestart met mijn minor Active Aging bij de Avans in Breda. In het komend half jaar zal ik mijn blog bijwerken met nieuwe blogposts over mijn bevindingen, aantekeningen en verslagen die ik zal creëren tijdens deze nieuwe ervaring.

Om een beter beeld te krijgen over wat Active Aging nou precies inhoudt heb ik voor jullie deze informatie op de website opgezocht:

” De oudste mens die ooit leefde werd 122 jaar oud. En de eerste die 135 wordt is nu al geboren. Het is een succes van de menselijke soort dat we op 50 jaar tijd de levensverwachting met meer dan 10 jaar konden verhogen. De prognose is dat tegen 2050 50% van de Europese bevolking 50 jaar of ouder zal zijn (de 50- 50-50 regel) en dat we elke 10 jaar bijna 3 jaar levensverwachting bijwinnen.

Dit heeft uiteraard grote maatschappelijke gevolgen. De behoeftes van deze ouder wordende populatie zijn immers compleet anders dan de generatie van 50 jaar geleden. Het is zo dat we nu te maken krijgen met een generatie die voor het eerst heel bewust kan nadenken over de invulling van deze toegevoegde levensjaren. Hoe kunnen die jaren gezonde, gelukkige en betekenisvolle jaren worden ? Hoe kunnen we evolueren van een ziektezorg naar een échte gezondheidszorg, m.a.w. van een focus op ZZ (Ziekte en Zorg) naar een focus op GG (Gezondheid en Gedrag) en naar een focus op MM (Mens en Maatschappij).  Deze en andere vragen staan centraal in de  minor en worden opgebouwd rond een zestal thema’s:

  • Salutogenese  (oorzaken van gezondheid)
  • Gezondheidszorg en technologie
  • Innovatief en creatief denken
  • Transsectoraal werken
  • Beeldvorming van ouderen
  • Active Ageing”

elderlyVanaf het begin van de opleiding ILS ben ik geïnteresseerd geraakt in voeding en alles wat ermee te maken heeft. Ik heb mijn stage daarom ook in de voedingssector gekozen om zo meer ervaring en kennis op te doen in het werkveld. Maar ook ben ik enorm geïnteresseerd in de sector health. Dit is een keuze die ik in jaar 1 van mijn opleiding nooit gemaakt zou hebben. Maar voeding en gezondheid staan altijd met elkaar verbonden en ik denk dat dit een mooie afbakening is voor mijn rol als lifestyle professional.

De keuze voor de minor Active Aging heb ik gemaakt omdat mijn meewerkstage in de sector voeding viel en ik ook meer diepgang in de sector health wil. De ouderen zijn een hele grote consumentengroep in de zorg die alleen maar zal toenemen in de toekomst. De kennis over de zorg en ouderen wil ik door middel van deze minor verbreden. Ook is deze minor heel erg gericht op de quality of life van de zorgbehoevende consumenten in onze maatschappij.

Dus het aankomend half jaar zal je gezondheids, ouderen en technologie gerelateerde blogposts van mij lezen. Ik ben erg benieuwd waar deze minor mij naar toe brengt, jij ook?

