MINOR WEEK 6: THE INNOVATION DILEMMA AANTEKENINGEN

The innovator’s dilemma

Gastcollege Vivette van Cooten

Deze theorie laat zien waarom succesvolle bedrijven falen

  • – goed management
  • – competitief
  • – luisteren goed naar de klant
  • – investeren in nieuwe technologie

Maar toch verliezen ze hun plek in de markt.

IBM was een grote speler in de computermarkt. Dit is een goed voorbeeld van de theorie van the innovators dilemma.

Ook digital equipment corporation heeft deze les geleerd. Ze kwamen met een toegankelijkere en kleinere computer. Vervolgens heeft er een ander bedrijf daar weer een verbetering op gemaakt. Daardoor verloor de DEC en IBM zijn plek in de markt.

Ook Kodak heeft dit meegemaakt door het blijven gebruiken van filmrolletjes.

 De definites van innovatie zijn:

  • – nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen.
  • – sustaining innovation –> nieuwe en verbeterde producten/diensten voor de bestaande markt
  • – disruptive innovation —> nieuwe simpelere en goedkopere producten voor een nieuwe markt.

Maar hoe ga je als een bedrijf met deze innovaties om? Zou jij als bedrijf investeren waarbij je of niet veel winst kan maken, je klanten niet op zitten te wachten of maar een kleine afzetmarkt te bereiken?

Hoe ontstaan nu eigenlijk disruptive innovations?

  • – ze worden uitgevonden binnen een bestaan bedrijf
  • – marketing test de innovatie bij hun belangrijkte klanten
  • – bedrijf verbeterd huidige product
  • – nieuw bedrijf zoekend naar een markt voor hun disruptive innovations

Maar wat moet je doen als die innovatie nu niet wilt lukken? Je moet vrijheid creëren voor de innovatie.

  • – zoek de juiste klanten
  • – zoek een nieuwe markt
  • – ben blij met kleine kansen
  • – durf twee bedrijfsculturen naast elkaar te hebben
  • – weet wanneer je je oude product los moet laten

Een voorbeeld wat op deze theorie toegepast is in de zorgsector is:

Steeds puurder wordende insuline!

  • – 1922 dierlijk insuline toegepast
  • – ze zijn in de jaren daarop de insuline steeds zuiverder gaan maken
  • – 1978 zijn ze een samenwerking aangegaan met Genentech met een investering van 1 miljard voor een nieuwe productiemethode.

Dit is ook het begin geweest van de biotech industrie

Maar er zat eigenlijk niemand te wachten op de 100% humane insuline. Het werd duurder en er was geen behoefte aan.

Toen de bioindustrie opkwam kwam er een ander bedrijf wat ook zich bezig hield met insuline, Novo kwam met een insulinepen waarin je binnen 10 sec de insuline in je lichaam kreeg.

Elily was te veel gefocused op het puurder maken van het product waardoor ze hun plek op de markt verloren.

De innovatie binnen de zorg groeit steeds meer binnen de jaren maar er zitten vaak hele hoge kosten aan zoals de Da Vinci robot.

Disruptive innovation in de zorg?

– er is veel weerstand in de zorg –> vanuit de regelgeving, beroepsgroepen wordt t misschien overbodig. Veel verzekeringen en zorgverlenende instellingen.

Er kwam een verschuiving van taken en verantwoordelijkheden.

Het is belangrijk om in je achterhoofd te houden dat wanneer een nieuwe technologie mogelijk is dat het niet altijd uitgevoerd mag worden.

Hoe gaan we nu verder?

Wel: goedkoper personeel die complexere handelingen kan uitvoeren

Niet: vragen of het hooggeschoolde personeel simpelere handelingen laten uitvoeren

Advertenties