MINOR WEEK 7: OUDEREN en EENZAAMHEID

Ouderen en eenzaamheid

Ik ken wel iemand die eenzaam is. Door zijn ziekte zit hij veel alleen thuis. Hij geeft niet toe dat hij eenzaam is maar toch is dat wel zo. Ik voel me soms ook wel eens eenzaam, op de momenten dat ik veel contact heb gehad met vrienden en familie en daarna opeens een moment voor mijzelf heb, voel ik me wel eens eenzaam.

Eenzaamheid is fundamenteel subjectief en het cruciale element is het begrip verbondenheid.

Er zijn drie soorten eenzaamheid:

1. Sociale eenzaamheid

2. Emotionele eenzaamheid

3. Existentiële eenzaamheid

30% Nederlanders eenzaam, 10% is ernstig alleen.

Oorzaken eenzaamheid

– individuele oorzaken

– veranderingen in het sociaal netwerk

– inrichting van de samenleving

Het is belangrijk dat ouderen ruimte krijgen om níeuwe dingen te doen. Ook is het een goed idee om de ouderen een persoonlijk actie plan op te laten stellen.

